I made this widget at MyFlashFetish.com.

follow mellow ye :)

Sunday, July 22, 2012

indahnye sabar :)


salam semua.. :)

hari nie saya nak cerita pasal sabar. setiap orang ada sabar masiing2 kan. orang kata, walau apa pun yg jadik dalam hidup kita,kena sabar dan sabar dan sabar.  bukan senang kan nk buat perkara yg kita x suke. bukan senang nak terima sesuatu yg x best pada pandangan mata kita (but pandangan mata org lain bes kodd).. tapi kite kena sabar,redha apa yang allah dah takdirkan. tapi tau x, susahnye sabar tu ? susah sgt. ingat senang ke weh. kdg2 rasa nak marah, memberontak, nak nages laju2 sebab x tahan. tapi sampai bila nk macam tu? allah x sentiasa bagi apa yg kita nak, tp DIA bg apa yg kita perlu. kita kena redha dan terima dengan hati yg terbuka. ada org bg saya artikel nie. oke, yok bace bg korang yg tgh sedih,lagi2 kalau yg frust menonggeng tue ^_^ . ingat, allah bersama hambanya yg sabar. 

Pahala bagi orang-orang yang bersabar menurut Ali r.a. berkata bahawa Rasulullah S.A.W. telah bersabda:
"Sabar itu ada tiga:
1. Sabar terhadap musibah, yakni sabar dan tidak merasa marah terhadap musibah yang menimpanya 
sebaliknya dia menerima dengan baik musibah itu. Maka Allah S.W.T. mencatatkan baginya yakni 
mentakdirnya atau menyuruh menulis di Luh Mahfuz 300 darjat, yakni darjat yang tertinggi di Syurga 
dan setiap satu darjat antara satu darjat itu seperti langit dan bumi.
(bila allah bagi ujian, jgn cepat melenting. jgn nak baling pinggan mangkuk kat dinding. ikhlaskan hati. allah bagi ujian sebab sayang)

2. Barang siapa yang bersabar dalam taat yakni mengerjakan taat dan menanggung kesukaran taat 
itu maka Allah S.W.T. akan mencatatkan baginya 600 darjat yang mana satu darjat itu seperti 
permukaan bumi yang atas hingga ke penghabisan bumi yang terakhir.
(susah kn nak buat baik? tapi kalau maksiat rasa mcm best jek kan. tapi semua tu syaiton. kita kena kuadd lawan nafsu.mujahadah. kita yg kawal nafsu bkn nafsu kawal kita)

3. Barang siapa bersabar dari maksiat, yakni meninggalkan kerja-kerja maksiat maka Allah S.W.T. akan 
mencatatkan baginya 900 darjat yang mana setiap satu darjat antara satu darjat itu seperti 
permukaan bumi hingga ke Arasy. Dan dia adalah makhluk darjatnya dua kali ganda. Sabar menjauhi 
segala yang diharamkan itu martabatnya paling tinggi yang paling tinggi."
(kalau rasa2 nak wat maksiat tu, cepat2 ingat API NERAKA. wow! panas tu beb.! *_* )





Dalam al-Quran yang suci Allah telah berfirman yang bermaksud:

Katakanlah:"Wahai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesunnguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah Az-Zumar ayat 53)

Kita nie sebagai umat akhir zaman memang  tak dapat lari dari buat silap dan khilaf, jadi 
bertaubatlah kepada Allah Yang Maha Mendengar taubat. Semoga sinar hidayah menerangi kehidupan 
kita dan menjadi hala tuju kita untuk ke Syurga Allah yang kita idam-idamkan, Insya-Allah.

Ya Allah,
Ku menadah kedua belah tanganku untuk memohon kepada-Mu, Ya Rabb!
Aku mohon Ya Allah supaya engkau memelihara hati-hati kami dan seluruh jasad kami daripada melakukan maksiat kepada-Mu Ya Allah,
Kami adalah hamba-Mu yang kerdil lagi hina ya Allah,
Kami bertaubat kepada-Mu dengan apa yang telah kami lakukan kepada-Mu selama ini Ya Allah,
Dosa-dosa yang menggunung tinggi Ya Allah,
Engkaulah Yang Maha Pengampun,
Ampunilah dosa-dosa kami,
Kami mohon Ya Allah supaya Engkau pelihara kami daripada hasutan Syaitan yang direjam,
Terimalah taubat kami ini Ya Allah.

Semoga kita sentiasa dipelihara dan dilindungi Allah, Insya-Allah. aamiiin =)

3 comments:

  1. salam ziarah.. ^_^. anda boleh buat tempahan MyQalam Quran Read Pen berkualiti tinggi dan banyak lagi barangan muslim di Muslim Bazaar.

    http://muslimbazaar.mnmall.me/
    atau melalui
    http://lokmanramli.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. aslkum.. u have so nice blog ...bleh sy follow u? if can pls follow me back ya.. thx =_=
    http://slapmestore.blogspot.com/

    ReplyDelete